BHP dla stanowisk pracy przy monitorze ekranowym

Do 17 maja 2024 r. pracodawcy powinni dostosować wyposażenie stanowisk pracy przy monitorach ekranowych do nowych wymagań bhp. Nowe wymogi bhp dotyczące stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe obowiązują od 17 listopada 2023 r. i mają one zastosowanie do nowo tworzonych miejsc pracy, ale pracodawcy mieli pół roku na dostosowanie do tych wymogów „starych” stanowisk pracy. Proces dostosowywania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań bhp powinien więc zakończyć się 17 maja 2024 r. Do tego dnia pracodawcy powinni dokonać przeglądu stanowisk pracy przy monitorze ekranowym, dokonać wymiany wyposażenia, które nie spełnia nowych wymagań, oraz uzupełnić brakujące wyposażenie stanowiska pracy. 

Ważne

W przypadku niedopełnienia obowiązków, w przypadku kontroli, inspektor PIP może uznać, że jest to naruszenie przepisów bhp i ukarać pracodawcę mandatem lub skierować przeciwko niemu wniosek o ukaranie do sądu, gdzie kara może wynieść od 1000 zł do 30 000 zł (art. 283 § 1 Kodeksu pracy).

Podstawa prawna

§ 2 ust. 2, § 3–5, § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – Dz.U. z 1998 r. Nr 148 poz. 973; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 2367 

§ 1–2 rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – Dz.U. z 2023 r. poz. 2367

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…