MF przygotowało projekt zmian w zakresie obowiązkowego e-fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Projektowana jest też likwidacja obowiązku integracji kas z terminalami płatniczymi oraz odroczenie drugiego etapu elektronizacji WIS, WIA, WIP i WIT. Do 19 kwietnia 2024 r. będą trwały konsultacje oraz można zgłaszać uwagi do projektu.
MF nadal nie podało terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF. Ma to nastąpić na przełomie kwietnia i maja. MF nadal zapewnia, że obowiązkowy KSeF nie zostanie wprowadzony w 2024 r.
W projekcie nowelizacji obowiązkowego KSeF pojawiły się następujące rozwiązania:
- Wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników w jednym terminie (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT) oraz odroczenie wprowadzenia niektórych innych rozwiązań, takich jak:
- dodatkowe odroczenie wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,
- utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących,
- utrzymanie dodatkowego odroczenia w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.
- Wdrożenie w okresie przejściowym tzw. trybu offline możliwego do stosowania przez wszystkich podatników.
- Uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF oraz uregulowania w zakresie tzw. samoidentyfikacji nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę e-faktury.
- Zrównoważenie obowiązków w KSeF po stronie wystawcy i nabywcy poprzez m.in. wprowadzenie zmian w zakresie podatków dochodowych, które dostosują wymogi faktury jako dowodu poniesienia kosztu uzyskania przychodu do warunków KSeF.
- Wprowadzenie załącznika do e-faktury w standardowych typach transakcji, które obejmują rozszerzony zakres jednostek miary i ceny dostarczanych towarów lub usług.
- Zapewnienie – przed datą rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania w KSeF – możliwości wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur stosowanych przy wystawianiu faktur w trybie offline lub w okresie awarii (niezbędne do generowania kodów QR).
- Zapewnienie w okresie przejściowym podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie.
Ważne
W nowelizacji MF zaproponowało również istotne zmiany w innych obszarach niż KSeF. Są to:
- odroczenie drugiego etapu elektronicznej obsługi spraw dotyczących wiążących informacji stawkowych (WIS), wiążących informacji akcyzowych (WIA), wiążących informacji o pochodzeniu (WIP) i wiążących informacji taryfowych (WIT);
- likwidacja obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi, tj.: zniesienie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi na rzecz wprowadzenia bezterminowego obowiązku raportowania danych dotyczących transakcji płatniczych przez agentów rozliczeniowych (w okresie przejściowym dane raportowane „zastępczo”).
Szczególnie drugi z tych obowiązków mógł stanowić dla podatników problem. Dobrze zatem, że MF planuje odejść od zamierzonej integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi.
Konsultacje w sprawie projektu mają trwać do 19 kwietnia 2024 r. W tym czasie można zgłaszać uwagi i opinie na adres: sekretariat.pt@mf.gov.pl. Wyniki ostatnich konsultacji zostały uwzględnione przez MF, a więc praktyka pokazuje, że warto wziąć udział w konsultacjach. Może to wpłynąć na ostateczny kształt przepisów podatkowych.
Projekt oraz więcej informacji o sposobie zgłaszania uwag są dostępne w zakładce „Konsultacje podatkowe” na stronie www.mf.gov.pl.
Źródło: komunikat MF z 3 kwietnia 2024 r. pt. „Rozpoczynamy konsultacje projektu zmiany ustawy dotyczącej obowiązkowego KSeF” – opubl. na www.mf.gov.pl
Źródło: www.inforlex.pl