Projekt zmian obowiązkowego KSeF

MF przygotowało projekt zmian w zakresie obowiązkowego e-fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Projektowana jest też likwidacja obowiązku integracji kas z terminalami płatniczymi oraz odroczenie drugiego etapu elektronizacji WIS, WIA, WIP i WIT. Do 19 kwietnia 2024 r. będą trwały konsultacje oraz można zgłaszać uwagi do projektu. 

MF nadal nie podało terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF. Ma to nastąpić na przełomie kwietnia i maja. MF nadal zapewnia, że obowiązkowy KSeF nie zostanie wprowadzony w 2024 r.

W projekcie nowelizacji obowiązkowego KSeF pojawiły się następujące rozwiązania:

  1. Wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników w jednym terminie (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT) oraz odroczenie wprowadzenia niektórych innych rozwiązań, takich jak:
    1. dodatkowe odroczenie wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,
    2. utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących,
    3. utrzymanie dodatkowego odroczenia w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.
  2. Wdrożenie w okresie przejściowym tzw. trybu offline możliwego do stosowania przez wszystkich podatników.
  3. Uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF oraz uregulowania w zakresie tzw. samoidentyfikacji nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę e-faktury.
  4. Zrównoważenie obowiązków w KSeF po stronie wystawcy i nabywcy poprzez m.in. wprowadzenie zmian w zakresie podatków dochodowych, które dostosują wymogi faktury jako dowodu poniesienia kosztu uzyskania przychodu do warunków KSeF.
  5. Wprowadzenie załącznika do e-faktury w standardowych typach transakcji, które obejmują rozszerzony zakres jednostek miary i ceny dostarczanych towarów lub usług.
  6. Zapewnienie – przed datą rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania w KSeF – możliwości wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur stosowanych przy wystawianiu faktur w trybie offline lub w okresie awarii (niezbędne do generowania kodów QR).
  7. Zapewnienie w okresie przejściowym podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie.

Ważne

W nowelizacji MF zaproponowało również istotne zmiany w innych obszarach niż KSeF. Są to:

  1. odroczenie drugiego etapu elektronicznej obsługi spraw dotyczących wiążących informacji stawkowych (WIS), wiążących informacji akcyzowych (WIA), wiążących informacji o pochodzeniu (WIP) i wiążących informacji taryfowych (WIT);
  2. likwidacja obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi, tj.: zniesienie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi na rzecz wprowadzenia bezterminowego obowiązku raportowania danych dotyczących transakcji płatniczych przez agentów rozliczeniowych (w okresie przejściowym dane raportowane „zastępczo”).

Szczególnie drugi z tych obowiązków mógł stanowić dla podatników problem. Dobrze zatem, że MF planuje odejść od zamierzonej integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi.

Konsultacje w sprawie projektu mają trwać do 19 kwietnia 2024 r. W tym czasie można zgłaszać uwagi i opinie na adres: sekretariat.pt@mf.gov.pl. Wyniki ostatnich konsultacji zostały uwzględnione przez MF, a więc praktyka pokazuje, że warto wziąć udział w konsultacjach. Może to wpłynąć na ostateczny kształt przepisów podatkowych.

Projekt oraz więcej informacji o sposobie zgłaszania uwag są dostępne w zakładce „Konsultacje podatkowe” na stronie www.mf.gov.pl. 

Źródło: komunikat MF z 3 kwietnia 2024 r. pt. „Rozpoczynamy konsultacje projektu zmiany ustawy dotyczącej obowiązkowego KSeF” – opubl. na www.mf.gov.pl

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…