Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek

Obowiązek kontrolowania, czy roczny przychód pracownika nie przekroczył limitu 30-krotności, spoczywa na płatniku składek. W 2024 r. limit ten wynosi 234 720 zł. Jeżeli pracownik ma kilku pracodawców, to na nim spoczywa obowiązek poinformowania płatnika o przekroczeniu. W praktyce pracownicy tego nie robią, co prowadzi do nadpłaty składek. Najczęściej do przekroczenia limitu 30-krotności dochodzi w IV kwartale. W sytuacji zatrudniania pracowników, u których istnieje podejrzenie przekroczenia podstawy wymiaru składek albo w przypadku których do tego przekroczenia dochodziło w latach ubiegłych, warto ustalić w ZUS, czy do przekroczenia podstawy wymiaru doszło i jaka powinna być podstawa wymiaru składek dla danego pracownika – w miesiącu przekroczenia limitu.

Ważne

Jeżeli ubezpieczony przekroczył podstawę wymiaru składek emerytalnej i rentowej, o czym płatnik nie wiedział przy dokonywaniu rozliczenia z tego tytułu, to podczas tworzenia w programie Płatnik dokumentów rozliczeniowych płatnik składek otrzyma informację w tym zakresie. Nie będzie to jednak informacja, która pozwala na ustalenie prawidłowej podstawy wymiaru składek na ww. ubezpieczenia przez tego płatnika, lecz wyłącznie powiadomienie o fakcie przekroczenia. Aby ustalić podstawę wymiaru składek, płatnik powinien złożyć w ZUS wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek. Może w tym celu posłużyć się wzorem wniosku udostępnionym przez ZUS (formularz RRP). Wniosek można przekazać do ZUS osobiście, przesłać pocztą albo drogą elektroniczną – za pośrednictwem platformy PUE ZUS.

W odpowiedzi ZUS wskaże płatnikowi właściwą dla ubezpieczonego podstawę wymiaru tych składek na dany miesiąc. W kolejnych miesiącach składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz FEP nie powinny już być opłacane, aż do zakończenia roku kalendarzowego.

Źródło: komunikat ZUS „Jak płatnik może ustalić przekroczenie rocznej granicy podstawy wymiaru składek” – opubl. na www.zus.pl 

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…