Sporządzanie planu urlopów na 2025 r. – obowiązki pracodawcy

Do 31 grudnia 2024 r. pracodawcy, u których działają organizacje związkowe, powinni przygotować plan urlopów na 2025 r. 

Planu nie muszą sporządzać pracodawcy, u których nie działa organizacja związkowa, a także ci pracodawcy, u których działa organizacja związkowa, ale wyraziła ona zgodę na nietworzenie takiego planu (art. 163 § 11 Kodeksu pracy). Brak zgody organizacji związkowych powoduje, że pracodawca jest zobowiązany do sporządzenia planu urlopów.

Plan urlopowy jest dokumentem, na podstawie którego powinny być udzielane pracownikom urlopy wypoczynkowe. Zwolnienie pracodawcy z obowiązku tworzenia planu urlopowego nie oznacza, że nie może on sporządzić tego planu. Opracowanie planu urlopów może ułatwić pracodawcy udzielenie pracownikom części urlopu składającej się z co najmniej 14 dni kalendarzowych czy dyscyplinowanie pracowników w celu wykorzystywania jego pełnego wymiaru w roku kalendarzowym, za który jest on należny (art. 162 Kodeksu pracy). 

Ważne

Przepisy nie określają bezpośrednio, do kiedy należy sporządzić plan urlopów. Jednak gdy jest sporządzany na 2025 r., to powinien zostać opracowany najpóźniej do końca 2024 r., tak aby było wiadomo, w jakim terminie należy wykorzystywać urlop w przyszłym roku u danego pracodawcy. Do tego czasu trzeba też najpóźniej podać go do wiadomości pracowników. Pracownicy nabywają bowiem prawo do urlopu z początkiem roku i mogą go wykorzystywać od 1 stycznia danego roku. Korzystniej jest jednak nie czekać ze sporządzeniem planu urlopów do końca roku i ogłosić go wcześniej. Ułatwi to organizację urlopu pracownikom chcącym wykorzystać go np. na początku stycznia.

Podstawa prawna

art. 162, art. 163 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1222

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…