Wsparcie dla firm zatrudniających żołnierzy WOT – ulga podatkowa i świadczenie początkowe

Sejm przyjął ustawę dotyczącą wsparcia przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy WOT i aktywnej rezerwy. Firma, która zatrudnia żołnierza Obrony Terytorialnej lub Aktywnej Rezerwy, będzie mogła skorzystać z nowej ulgi podatkowej, składając zeznanie za 2025 r. Maksymalna wysokość ulgi ma wynosić 24 000 zł, jeżeli żołnierz pełni służbę co najmniej od 5 lat. 

Ulga podatkowa będzie obowiązywała na każdego zatrudnionego żołnierza OT lub AR. Jej wysokość ma być uzależniona od okresu zatrudnienia żołnierzy. Jeżeli żołnierz pełni nieprzerwanie co najmniej przez rok służbę, to pracodawca będzie mógł odliczyć 12 000 zł od podstawy opodatkowania. Wysokość ulgi rośnie z każdym rokiem nieprzerwanego pełnienia służby przez żołnierza. Maksymalna ulga wyniesie 24 000 zł, jeżeli staż służby to co najmniej 5 lat.

Podstawa prawna

Z ulgi będzie można skorzystać, składając zeznanie roczne. Z ulgi skorzystają przedsiębiorcy będący podatnikami PIT – opodatkowani według skali podatkowej albo podatkiem liniowym, a także podatnicy CIT.

Ponadto przedsiębiorcy zatrudniający żołnierzy obrony terytorialnej powoływanych do służby wojskowej mają zostać zwolnieni z obowiązku wypłaty im odprawy w wysokości dwutygodniowego wynagrodzenia. Zamiast tego ma być wypłacane przez jednostkę wojskową świadczenie początkowe w wysokości 50%. przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale roku poprzedniego. Odciąży to pracodawców, którzy nie będą musieli wypłacać odprawy, a później ubiegać się o jej refundację. 

Źródło: 

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu wsparcia przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy Obrony Terytorialnej lub żołnierzy Aktywnej Rezerwy (druk sejmowy 673) – uchwalona przez Sejm 1 października 2024 r. i skierowana do Senatu

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…