Do końca lutego płatnicy składek mają obowiązek przekazać swoim pracownikom lub zleceniobiorcom „Informację roczną dla osoby ubezpieczonej” (ZUS IMIR).
Jest to informacja o kwocie należnych składek i wypłaconych świadczeń w podziale na poszczególne miesiące sporządzana za rok ubiegły. Dzięki tej informacji ubezpieczony może zweryfikować wszelkie informacje przekazane przez płatnika do ZUS.
Zasadniczo z obowiązku sporządzenia rocznej informacji ZUS IMIR zwolnione są te podmioty, które:
• mimo braku ustawowego obowiązku przekazują swoim ubezpieczonym comiesięczne informacje o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach lub
• pobierają od swoich ubezpieczonych składki wyłącznie na ubezpieczenie zdrowotne.
W takich przypadkach płatnicy składek zobowiązani są do sporządzenia rocznej informacji dla ubezpieczonego tylko na jego pisemny wniosek.
Roczną informację powinni też przekazać płatnicy, którzy składali w trakcie roku kalendarzowego korekty dokumentów rozliczeniowych, nawet jeżeli w trakcie roku przekazywali informacje ubezpieczonym co miesiąc.
Roczną informację o naliczonych składkach płatnik jest zobowiązany przekazać ubezpieczonym bez względu na to, czy opłacił za nich należne składki ubezpieczeniowe, czy nie. W informacji tej wykazuje się bowiem składki należne i rozliczone.
Wypełniony formularz ZUS IMIR może być przekazany ubezpieczonemu w formie dokumentu papierowego lub za jego zgodą w formie dokumentu elektronicznego.
Ważne
Jeżeli ubezpieczony stwierdzi, że informacje zawarte w informacji rocznej nie zgadzają się ze stanem faktycznym, ma prawo zgłosić płatnikowi składek na piśmie wniosek o sprostowanie błędów. Ubezpieczony może taki wniosek złożyć w terminie 3 miesięcy od otrzymania informacji rocznej. Płatnik składek ma 1 miesiąc od daty wpływu reklamacji ubezpieczonego na jej uwzględnienie. Jeśli tego nie zrobi, wówczas ZUS na wniosek ubezpieczonego przeprowadzi postępowanie wyjaśniające, a następnie wyda decyzję w sprawie. Wniosek ZUS URU zgłoszenie reklamacji ubezpieczonego może być złożony w formie pisemnej lub elektronicznej za pośrednictwem PUE ZUS. Jeżeli ZUS zakwestionuje i zmieni informacje przekazane przez płatnika składek, zawiadamia o tym zarówno ubezpieczonego, jak i płatnika składek.
Podstawa prawna
art. 41 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 497; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1615
Źródło: www.inforlex.pl