ZUS-IMIR za 2024 r.

Do końca lutego płatnicy składek mają obowiązek przekazać swoim pracownikom lub zleceniobiorcom „Informację roczną dla osoby ubezpieczonej” (ZUS IMIR).

Jest to informacja o kwocie należnych składek i wypłaconych świadczeń w podziale na poszczególne miesiące sporządzana za rok ubiegły. Dzięki tej informacji ubezpieczony może zweryfikować wszelkie informacje przekazane przez płatnika do ZUS.

Zasadniczo z obowiązku sporządzenia rocznej informacji ZUS IMIR zwolnione są te podmioty, które:

• mimo braku ustawowego obowiązku przekazują swoim ubezpieczonym comiesięczne informacje o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach lub

• pobierają od swoich ubezpieczonych składki wyłącznie na ubezpieczenie zdrowotne.

W takich przypadkach płatnicy składek zobowiązani są do sporządzenia rocznej informacji dla ubezpieczonego tylko na jego pisemny wniosek.

Roczną informację powinni też przekazać płatnicy, którzy składali w trakcie roku kalendarzowego korekty dokumentów rozliczeniowych, nawet jeżeli w trakcie roku przekazywali informacje ubezpieczonym co miesiąc.

Roczną informację o naliczonych składkach płatnik jest zobowiązany przekazać ubezpieczonym bez względu na to, czy opłacił za nich należne składki ubezpieczeniowe, czy nie. W informacji tej wykazuje się bowiem składki należne i rozliczone.

Wypełniony formularz ZUS IMIR może być przekazany ubezpieczonemu w formie dokumentu papierowego lub za jego zgodą w formie dokumentu elektronicznego.

Ważne

Jeżeli ubezpieczony stwierdzi, że informacje zawarte w informacji rocznej nie zgadzają się ze stanem faktycznym, ma prawo zgłosić płatnikowi składek na piśmie wniosek o sprostowanie błędów. Ubezpieczony może taki wniosek złożyć w terminie 3 miesięcy od otrzymania informacji rocznej. Płatnik składek ma 1 miesiąc od daty wpływu reklamacji ubezpieczonego na jej uwzględnienie. Jeśli tego nie zrobi, wówczas ZUS na wniosek ubezpieczonego przeprowadzi postępowanie wyjaśniające, a następnie wyda decyzję w sprawie. Wniosek ZUS URU zgłoszenie reklamacji ubezpieczonego może być złożony w formie pisemnej lub elektronicznej za pośrednictwem PUE ZUS. Jeżeli ZUS zakwestionuje i zmieni informacje przekazane przez płatnika składek, zawiadamia o tym zarówno ubezpieczonego, jak i płatnika składek.

Podstawa prawna

art. 41 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 497; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1615

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…