BHP podczas upałów

Z uwagi na zbliżający się sezon letni i związane z nim upały Państwowa Inspekcja Pracy przypomniała o podstawowych obowiązkach w zakresie bhp w okresie letnim. 

Pracodawca powinien:

  • zapewnić pracownikom nieodpłatnie napoje, gdy temperatura na stanowiskach pracy przekracza 28⁰C, a na otwartej przestrzeni 25⁰C. Napoje powinny być dostępne stale, w ilości zaspokajającej potrzeby zatrudnionych oraz odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy.
  • zapewnić pracownikom dostęp do bieżącej wody dla celów higienicznych. Przy pracach brudzących, wykonywanych w wysokiej temperaturze lub wymagających zapewnienia odpowiedniej higieny procesów technologicznych, pracodawca zobowiązany jest zapewnić do celów higienicznych co najmniej 90 litrów wody dziennie na każdego pracownika.
  • zapewnić, aby urządzenia wentylacyjne i klimatyzacyjne były sprawne i czyste w pomieszczeniach pracy. Klimatyzacja i wentylacja nie może powodować przeciągów ani wyziębień pomieszczeń pracy. Strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.
  • Zapewnić aby okna i świetliki były wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed nadmiernym nasłonecznieniem np. w rolety lub żaluzje.
  • zapewnić odpowiednie środki profilaktyczne np. ochronę głowy, odzież ochronną przez którą przenika mniej promieni słonecznych oraz krem z filtrem zabezpieczający przed promieniowaniem UV – w przypadku prac na zewnątrz. 
  • przy pracy na otwartej przestrzeni zapewnić aby pracownicy mieli możliwość odpoczynku w miejscu zacienionym i zadaszonym. 

Pracodawcy mogą wprowadzać rotację na stanowiskach pracy i dodatkowe przerwy, aby umożliwić pracownikom odpoczynek i regenerację sił.

Pracodawca może zadecydować o skróceniu czasu pracy podczas trwających upałów.

Skrócenie czasu pracy i dodatkowe przerwy nie mogą powodować obniżenia należnego pracownikom wynagrodzenia.

Nie wolno zatrudniać pracowników młodocianych w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30⁰C, a wilgotność względna powietrza – 65%.

Temperatura w kabinie żurawia nie może być niższa niż 18°C ani przekraczać 28°C.

Ważne

Nieprzestrzeganie opisanych obowiązków jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika zagrożonym grzywną w wysokości do 30 000 zł.

Podstawa prawna

Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ost. zm. Dz.U. z 2024 r., poz. 878

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy – Dz.U. z 2003 r. Nr 169 poz. 1650; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2088

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów – Dz.U. z 1996 r. Nr 60 poz. 279; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1160 

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac – Dz.U. z 2016 r. poz. 1509; ost. zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1240

Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 października 2018 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi wieżowych i szybkomontujących – Dz.U. z 2018 r. poz. 2147 

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…