e-Doręczenia dla przedsiębiorców – przesunięcie terminu

e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Firmy mają założyć skrzynki dla e-doręczeń i posługiwać się tą usługą obowiązkowo.

Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG i w KRS. Poza firmami jednoosobowymi i spółkami adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.

Można założyć skrzynkę do e-Doręczeń jako obywatel, ale dla swojej firmy należy założyć kolejną – jako przedsiębiorca. W takim przypadku nie można posługiwać się tą samą skrzynką.

Pierwotnie, poczynając od 10 grudnia 2023 r., firmy rejestrowane w KRS miały automatycznie wnioskować o adres do e-Doręczeń, a te zarejestrowane w KRS przed tym terminem miały założyć skrzynkę do e-Doręczeń najpóźniej do 10 marca 2024 r. Minister Cyfryzacji zdecydował jednak o przedłużeniu tego terminu na 31 grudnia 2023 r., co przesunęło również termin założenia skrzynki do e-Doręczeń dla podmiotów wpisanych już do KRS do 30 marca 2024 r. Minister zapowiedział, że planuje wystąpić z inicjatywą legislacyjną w celu dalszego przedłużenia terminu realizacji tego obowiązku do 1 stycznia 2025 r. Dopóki to się nie stanie, należy przyjąć, że:

  • firmy, które zarejestrują działalność po 31 grudnia 2023 r. (w KRS lub CEIDG), będą zakładać skrzynki do e-Doręczeń przy okazji rejestracji firm;
  • firmy, które powstały przed 1 stycznia 2024 r. będą musiały założyć skrzynkę do e-doręczeń w terminie: 

– do 30 marca 2024 r. (firmy z rejestru KRS), 

– do 30 września 2026 r. (firmy z rejestru CEIDG). 

Źródło: komunikat pt. „e-Doręczenia dla przedsiębiorców” zaktualizowane na dzień 22 września 2023 r.– opubl. na www.biznes.gov.pl 

Źródło: hwww.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…