Można korygować deklaracje VAT po likwidacji działalności – zmiana stanowiska MF

Szef KAS zmienił indywidualną interpretację, przyznając, że podatnik, który zlikwidował działalność ma nadal prawo korygować deklaracje i ewidencje VAT do czasu przedawnienia zobowiązania. Szef KAS zgodził się, że status podatnika należy ustalać na dzień powstania obowiązku podatkowego, a nie złożenia korekty i zmienił z urzędu indywidualną interpretację.

Ważne

Dotychczas organy podatkowe uważały, że podatnik nie może korygować deklaracji i wystawiać faktur korygujących, gdy zlikwidował działalność. Pod wpływem korzystnych orzeczeń sądów zmieniły zdanie. Zatem podmiot, który zakończył prowadzenie działalności gospodarczej i został wyrejestrowany z podatku VAT, jest uprawniony do wystawienia faktury korygującej podatek VAT należny za okres, w którym był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wielu podatników, mając na uwadze niekorzystne dla nich stanowisko organów podatkowych, rezygnowało ze swojego prawa do dokonania korekty rozliczeń podatkowych po zakończeniu działalności gospodarczej. Z pewnością większość zrobiła to, aby nie wchodzić w spór sądowy. Zmiana stanowiska organów podatkowych otwiera przed podatnikami możliwość dokonania takiej korekty (o ile zobowiązanie jeszcze się nie przedawniło). Klienci biur rachunkowych, którzy znaleźli się w takiej sytuacji, mogą zatem rozważyć skorzystanie z tak „odzyskanego” prawa do korekty.

Źródło: 

zmiana interpretacji indywidualnej przez Szefa KAS z 30 września 2024 r. (sygn. DOP8.8013.2.2024 ) 

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…