Nowelizacja rozporządzenia JPK_VAT z deklaracją – projekt

MF przygotował projekt nowelizacji rozporządzenia określającego szczegółowy zakres danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji VAT nazywanego rozporządzeniem w sprawie JPK_VAT z deklaracją. Zmiany polegają na dostosowaniu treści tego rozporządzenia do obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w rozporządzeniu obejmują przede wszystkim:

– dostosowanie rozporządzenia do zmian w zakresie terminów zwrotu VAT (w tym uwzględnienie skrócenia podstawowego terminu zwrotu z 60 do 40 dni),

– wprowadzenie do rozporządzenia w sprawie JPK_VAT z deklaracją numeru identyfikującego fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur,

oznaczanie faktur wystawianych w okresie trwania awarii Krajowego Systemu e-Faktur i w okresie trwania niedostępności do tego systemu, również w przypadku gdy wystawienie faktury w KSeF nie było możliwe z przyczyn leżących po stronie podatnika.

W okresie trwania awariiKrajowego Systemu e-Faktur, jak również w okresie trwania niedostępności tego systemu i braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z przyczyn leżących po stronie podatnika – ma być stosowane oznaczenie „OFF”. Oznaczenie to wskazuje, iż z uwagi na brak aktywności tego systemu faktura nie ma przydzielonego numeru identyfikującego KSeF i nie została przesłana do tego systemu.

Wprowadzone też zostanie oznaczenie „BFK” dotyczące faktur elektronicznych i faktur w postaci papierowej wystawionych bez użycia Krajowego Systemu e-Faktur. Oznacznik ten kierowany jest do przypadków braku obowiązkowego wystawiania faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.

Projekt przewiduje również obowiązek wprowadzenia do ewidencji danych w postaci numeru identyfikującego fakturę w KSeF, jeżeli taki numer został nadany. Zmiana wynika z zasad działania tego systemu. Każda faktura wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur jest opatrzona numerem identyfikującym z tego systemu. Zamieszczenie tego numeru w ewidencji zapewnia identyfikowalność faktur z Krajowym Systemem e-Faktur.

Projekt rozporządzenia został przygotowany w związku z przygotowaniem do wdrożenia od 1 lipca 2024 r. obowiązkowego stosowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązkowy KSeF wymaga dostosowania systemów finansowo-księgowych oraz procedur przyjętych w firmach w zakresie wystawiania, korygowania i odbioru faktur w tym systemie. Należy się do tego obowiązku przygotować, korzystając z możliwości testowania tego systemu przed jego wdrożeniem. Do 14 listopada 2023 r. będą trwały konsultacje projektu MF. Do tego czasu przedsiębiorcy mogą zgłaszać uwagi do projektu na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Źródło tekstu:

  • projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (nr z wykazu 757) – opubl. 24 października 2023 r. na www.legislacja.gov.pl
  • komunikat MF z 24 października 2023 r. pt. „Konsultacje nowelizacji rozporządzenia w sprawie JPK_VAT z deklaracją” – opubl. na www.mf.gov.pl

Źródło: www.inforlex.pl


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…