Przepisy regulujące pracę podczas upałów – projekt zmian

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Państwowa Inspekcja Pracy rozpoczęły prace przygotowawcze, których celem jest kompleksowe uregulowanie pracy w wysokich temperaturach. Wśród proponowanych rozwiązań znajdą się regulacje dotyczące skrócenia czasu pracy, zapewnienia przerw na schłodzenie czy instalacji klimatyzacji w miejscu pracy. Obecnie w przepisach BHP nie ma określonej maksymalnej temperatury, w której może być wykonywana praca.

Ważne

Nowe regulacje dotyczące pracy podczas upałów mają obowiązywać już w przyszłym sezonie letnim.

W nowych przepisach ma być zapisane, jakie działania powinien podjąć pracodawca, gdy temperatura przekracza 28 st. C. Wśród proponowanych rozwiązań znajdą się regulacje dotyczące m.in. obowiązku zainstalowania klimatyzacji w miejscu pracy. Dopiero gdy nie będzie to możliwe obowiązkiem pracodawcy ma być zapewnienie pracownikom napojów, pomieszczenia chłodzącego, skrócenie czasu pracy czy zorganizowanie przerwy na schłodzenie się. Nowe przepisy mają też regulować kwestie odzieży ochronnej. 

Nowe dodatkowe obowiązki to także dodatkowe koszty dla pracodawców. Będą oni musieli rozważyć ich poniesienie, ponieważ niedostosowanie się do nowych wymogów może być sankcjonowane przez inspekcję pracy.

Źródło:

  • komunikat Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 lipca 2024 r. pt. „Wspólnymi siłami możemy zapewnić większe bezpieczeństwo i zdrowie pracowników w czasie upałów” zapewniła Ministra Pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk” – opubl. na www.gov.pl/web/rodzina

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…