W 2024 r. dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej

Od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosi 4242 zł. Od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. minimalne wynagrodzenie wzrośnie do 4300 zł. W 2024 r. zwiększa się także wysokość minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych. Od 1 stycznia 2024 r. minimalna stawka godzinowa wynosi 27,70 zł, a od 1 lipca 2024 r. – 28,10 zł

Ważne

Podwyżki minimalnego wynagrodzenia oznaczają wzrost kosztów działalności gospodarczej u wszystkich tych pracodawców, którzy zatrudniają pracowników na płacę minimalną. Z pewnością wiąże się z koniecznością dokonania zmian formalnych w umowach o pracę pracowników z płacą minimalną. Warto też dokonać kalkulacji kosztów pracy w kosztach prowadzenia działalności. Wzrost kosztów zatrudnienia z pewnością wywrze wpływ na rentowność działalności.

Podstawa prawnaRozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. – Dz.U. z 2023 r. poz. 1893

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…