Zmiana urzędu skarbowego wymaga zawiadomienia

Podatnicy, którzy od 1 stycznia 2025 r. powinni być obsługiwani przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe (WUS), mają obowiązek zawiadomić o tym swój dotychczasowy urząd skarbowy. Zawiadomienie należy złożyć do 15 października 2024 r.

Zawiadomienie powinni też złożyć ci podatnicy, którzy są obecnie obsługiwani przez wyspecjalizowany urząd skarbowy (WUS), ale od 1 stycznia 2025 r. utracą ten przywilej. Zawiadomienie o utracie statusu podatnika podlegającego pod wyspecjalizowany urząd skarbowy należy złożyć do swojego WUS w terminie do 15 października br.

Brak dokonania zawiadomienia o zmianie właściwości urzędu skarbowego nie ma znaczenia prawnego dla określenia właściwości urzędu skarbowego, ponieważ zmiana właściwości następuje z mocy prawa. Jednak niedopełnienie opisanych formalności może skutkować odpowiedzialnością karną skarbową. Przepisy Kodeksu karnego skarbowego przewidują karanie grzywną podatników, którzy wbrew obowiązkowi nie złożą w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej (art. 80 k.k.s.).

Status przedsiębiorcy podlegającego pod WUS mają m.in. osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, z wyłączeniem podatników i płatników prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, które w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w roku podatkowym osiągnęły przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości w walucie polskiej co najmniej 3 mln euro. W przypadku wymienionych podmiotów zaliczenie do kategorii podmiotów podległych pod WUS następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po zakończeniu roku podatkowego, w którym został spełniony warunek przekroczenia limitu przychodów. Oznacza to, że dla ustalenia, czy w 2025 r. podatnik powinien podlegać pod WUS należy wziąć pod uwagę przychody z 2023 r. przeliczone na dzień 29 grudnia 2023 r. (kurs euro 4,3480 zł).

Inaczej jest w przypadku przejścia z WUS do zwykłego urzędu skarbowego. To przejście następuje, gdy podatnik przez dwa kolejne lata nie spełniał warunków przychodowych. Zatem podatnik przechodzi z WUS do zwykłego US z dniem 1 stycznia 2025 r., jeżeli w 2022 r. i 2023 r. nie spełnił warunku przychodowego.

Ważne

Zmiana właściwości urzędu skarbowego powoduje określone konsekwencje. Po zmianie organem podatkowym właściwym w sprawach danego podatnika stanie się od 1 stycznia 2025 r. inny organ podatkowy. Po zmianie to nowy urząd ma obowiązek rozpatrywać sprawy danego podatnika, co może budzić wątpliwości co do tego, który urząd powinien być w okresie przejściowym właściwy w danej sprawie. Ustalenie to jest o tyle istotne, że prawo (i obowiązek) rozstrzygnięcia sprawy przez właściwy organ jest podstawą prawidłowego postępowania podatkowego, a naruszenie przepisów o właściwości jest przesłanką stwierdzenia nieważności decyzji.

Podstawa prawna

§ 7 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 28 grudnia 2020 r. w sprawie niektórych podatników i płatników, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo – Dz.U. z 2020 r. poz. 2456

Źródło: www.inforlex.pl


  • Odrębne kody PKD dla usług doradztwa podatkowego, księgowości i audytu finansowego

    Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 zastąpiła dotychczasową PKD 2007. Po zmianach usługi doradztwa podatkowego zostały oddzielone od rachunkowości i audytu finansowego. Każda z tych kategorii usług zyskała odrębny kod PKD jak osobna podklasa. Podmioty działające pod starym PKD mają dwa lata na aktualizację wpisu w CEiDG lub KRS. Do tej pory działalność rachunkowo-księgowa i…


  • Dzień wolny od pracy w Wigilię

    1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia, tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w 2025 r. w grudniu będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa. Ważne Po podpisaniu ustawy Prezydent skierował…


  • Kontrole PIP w 2025 r.

    Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała przeprowadzenie 55 tys. kontroli u pracodawców w 2025 r. Kontrole w większości będą dotyczyły nowych regulacji w Kodeksie pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontrole przestrzegania przepisów dotyczących: • uprawnień rodzicielskich (chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak urlop opiekuńczy, prawo do elastycznej organizacji pracy czy dłuższy urlop rodzicielski), • przypadków, w…